قوانین مالیاتی مربوط به سازمان های مردم نهاد

قوانین مالیاتی مربوط به سازمان های مردم نهاد

• فصل ششم موضوع بند "ط" ماده 139 آیین نامه اصلاحی قانون مالیات های مستقیم مصوب 1380، به نحوه معافیت مالیاتی سازمان های مردم نهاد(غیردولتی) خیریه ای، اشاره دارد.
در ماده 6 فصل ششم موضوع معافیت بند "ط" ماده 139، تصریح شده است :

"موسسات خیریه و عام المنفعه در صورتی می‌توانند از معافیت مالیاتی این بند استفاده نمایند که واجد شرایط زیر باشند:

الف- موسسه رسما تحت یکی از عناوین فوق به ثبت رسیده و غیر انتفاعی بودن ان نیز در اساسنامه تصریح شده باشد.  

ب- کمک ها و هدایای دریافتی نقدی و غیر نقدی آنها به موجب اساسنامه به مصارف امور یاد شده در بند "ح" ماده 139 اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم- مصوب 27/11/1380 برسد و این امر توسط سازمان امور مالیاتی کشور طبق مواد (7)الی(9) این آیین نامه تایید شود.

ج- اساسنامه آن ها صریحا متضمن این موضوع باشد که موسسان و وابستگان طبقات اول و دوم آنان، موضوع ماده 18 این قانون و هیات امنا و مدیران آنها مبادرت به انجام معامله با موسسه ننماید.

د- اساسنامه موسسه صریحا حاکی از این باشد که موسسان یا صاحبان سرمایه حق هیچ گونه برداشت و یا تخصیص از محل کمک ها و هدایای دریافتی نقدی و غیرنقدی را ندارندو بعد از انحلال، دارایی موسسه به سازمان بهزیستی کشور یا یکی از موسسات دولتی و یا موسسات خیریه و عام المنفعه دیگر واگذار گردد. "

• فصل هفتم موضوع بند "ی" ماده 139 آیین نامه اصلاحی قانون مالیات های مستقیم مصوب 1380، با استفاده از عبارت تشکل های غیردولتی به نحوه معافیت مالیاتی سازمان های مردم نهاد به شرح ذیل اشاره دارد:
" مجامع حرفه ای، احزاب و انجمن ها و تشکل های غیر دولتی مکلفند مجوز صادر شده از مراجع ذیربط را جهت استفاده از معافیت مقررموضوع بند"ی" ماده مذکور به اداره امور مالیاتی مربوط تسلیم نمایند."

توضیحات در خصوص نحوه استفاده از معافیت مالیاتی :
سازمان های مردم نهاد پس از اخذ پروانه فعالیت و ثبت حقوقی ، جهت استفاده از معافیت مالیاتی باید به دفاتر سازمان امور مالیاتی مربوطه مراجع نموده و اقدام به تسلیم اظهار نامه مالیاتی نمایند. پس از تسلیم اظهار نامه مالیاتی به همراه مدارک مثبته دال بر فعالیت عام المنفعه و غیر انتفاعی مثل اساسنامه و پروانه و سند ثبت سازمان، کارشناسان سازمان امور مالیاتی پس از بررسی و تایید فعالیت غیردولتی و عام المنفعه و غیر انتفاعی سمن، نسبت به صدور معافیت مالیاتی برای سازمان مردم نهاد اقدام می گردد.

نکته مهم:
عدم مراجعه سمن به دفاتر امور مالیاتی و عدم تسلیم اظهار نامه مالیاتی به منزله تخلف تلقی شده و منجر به تعیین بدهی برای سمن از سوی دفاتر امور مالیاتی خواهد شد. لذا سازمان های مردم نهاد جهت استفاده از معافیت مالیاتی حتما باید نسبت به ارایه اظهارنامه مالیاتی اقدام نمایند.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.