چرا مالیات می دهیم

مالیات در واقع رکن اصلی درآمد دولت ها به ویژه در کشورهای پیشرفته است،  اما در کشور ما پرداخت مالیات همواره با اکراه و اجبار همراه است به طوری که اغلب مردم به دنبال راه فرار از پرداخت مالیات هستند.

عده ای پرداخت مالیات را ناعادلانه و بی حساب و کتاب می دانند؛ عده ای معتقد هستند که پرداخت مالیات صرفا از قشر ضعیف مانند کارگران صورت می گیرد؛ عده ای پرداخت یکسان مالیات از صنوف مختلف بدون در نظر گرفتن درآمد می دانند و این امر را ظلم در حق خود می پندارند.  

در عین حال که مردم از پرداخت مالیات می گریزند، سازمان امور مالیاتی دریافت مالیات را از حقوق اصلی دولت می دانند و این دو نظر متفاوت همواره در برابر هم قرار دارند.

گریز مردم از پرداخت مالیات نشان از عدم آشنایی و اطلاعات آن ها نسبت به مالیات دارد و این امر ناشی از فرهنگ سازی مناسب است و این امر نیاز به سرمایه گذاری دارد، زمانی که فرهنگ سازی به صورت صحیح انجام بگیرد قطعا مردم نه تنها از پرداخت مالیات فرار نمی کنند بلکه به صورت داوطلبانه با مشارکت ملی اقدام به پرداخت به موقع مالیات های می کنند.

از آنجایی که فرهنگ سازی در امر بزرگی مانند مالیات بسیار ضروری تلقی می شود سازمان امور مالیاتی با استفاده از خرد جمعی  و ترغیب مشارکت افراد مختلف جامعه می تواند در این امر موفق شود.

برگزاری جشنواره فرهنگ ملی مالیات را می توان گامی عظیم در این مسیر دانست چرا که در این جشنواره با همراهی اقشار مختلف جامعه و با استفاده از فناوری و هنرهای روز می توان فرهنگ سازی را انجام داد.

منبع: وبلاگ مالیات

نظرات 1 + ارسال نظر
بی نام سه‌شنبه 29 اردیبهشت 1394 ساعت 15:42 http://nospace.blogsky.com

آقا یا خانم محترمی که دفاع از سیستم مالیت دهی ما دارید
مگه مالیات نباید خرج مردم کشورمون بشه.

کجا مالیت خرج ابادی خیابانها و شهرها شده...

اگر هم کار رفاهی انجام شده مطمن باشید کار خیرین محترم هست نه دولت....

لطفا سیستم مالیات دهی کشورهای دیگر منظورم همون بلاد کفر هست اونا رو مطالعه کنید اونوقت به عمق فاجعه در ایران رو پی میبرید.

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.